Червень 2008
Нд Пн Вт Ср Чт Пт Сб
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

  Погода
 
ІНСТИТУТ
   Діяльність
   Вчена рада
   Видання інституту
   Участь у конференціях
 
ЗАКОНОДАВСТВО
   Закони
     Підзаконні акти:
 
укази і розпорядження Президента України
постанови Верховної Ради України
постанови Кабінету Міністрів України
акти Мінкультури
акти Державної служби
акти інших органів
   Міжнародні документи
   Проекти нормативних актів
 
   ДЕРЖАВНІ ОРГАНИ
 
   РЕЄСТРИ
 
   ЗАПОВІДНИКИ
 
КУЛЬТУРНА СПАДЩИНА:
   Археологія
   Історія
   Монументальне мистецтво
   Архітектура та
   містобудування
   Садово-паркове
   мистецтво
   Ландшафтні
   Наука і техніка
   Краєнавство
 
   ПЕРСОНАЛІЇ
 



культурна спадщина / садово-паркове мистецтво

ПРОЕКТ

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОБЛІКУ,
ПРОВЕДЕННЯ ОБСТЕЖЕННЯ СТАНУ
ПАМ'ЯТОК САДОВО-ПАРКОВОГО МИСТЕЦТВА
ТА ЗАХОДІВ ЩОДО ЇХНЬОО ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ

Л.В.Томілович

1. Цi Методичнi рекомендацiї розробленi на виконання статей 2, 13, 14, 23, 24 Закону України "Про охорону культурної спадщини" та cтатей 2, 3 Мiжнародної хартiї з охорони iсторичних садiв і статей 37, 38 Закону України "Про природно-заповiдний фонд", статей 44, 53 Земельного кодексу Європейської ландшафтної конвенцiї.

2. Правовi засади розробки вищезазначених Методичних рекомендацiй та визначення термiнiв:
2.1. Закон України "Про охорону культурної спадщини" (ст. 2) дає визначення пам'яткам садово-паркового мистецтва як об'єктам культурної спадщини:
пам'ятки садово-паркового мистецтва - це поєднання паркового будiвництва з природними або створеними людиною ландшафтами.
Вiдповiдно до Закону України "Про охорону культурної спадщини" об'єкти культурної спадщини, в тому числi садово-паркового мистецтва, можуть бути нацiонального та мiсцевого значення.

2.2. Закон України "Про природно-заповiдний фонд України" дає наступне визначення (ст.37):
парками - пам'ятками садово-паркового мистецтва оголошуються найбiльш визначнi та цiннi зразки паркового будiвництва з метою їх використання в естетичних, виховних, наукових, природоохоронних та оздоровчих цiлях;
дендрологiчнi парки створюються з метою збереження i вивчення у спецiально створених умовах рiзноманiтних видiв дерев i чагарникiв та їх композицiй для найбiльш ефективного наукового, культурного, рекреацiйного та iншого використання (Закон України "Про природно-заповiдний фонд України").
Вiдповiдно до Закону України "Про природно-заповiдний фонд України" парки - пам'ятки садово-паркового мистецтва та дендрологiчнi парки можуть бути загальнодержавного та мiсцевого значення (ст. 3).

3. Видова диференцiацiя паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва.
До перелiку пам'яток садово-паркового мистецтва, якi повиннi бути внесенi до Державного реєстру нерухомих пам'яток України, включаються:
- парки iсторичних садиб як приватних, так i громадських (характернi для XVIII - поч. ХХ ст.);
- мiськi парки, створенi у ХІХ - на поч. ХХ ст.;
- мiськi та сiльськi парки, створенi у 20-30-х рр. ХХ ст.;
- мiськi та сiльськi парки, створенi у другiй половинi ХХ ст. на мiсцi бiльш раннiх паркiв, старих мiських кладовищ, знесеної забудови або природних лiсових масивiв.

4. Процедура формування перелiку пам'яток садово-паркового мистецтва, якi мають бути занесенi до Державного реєстру нерухомих пам'яток, та склад облiкової документацiї.
Виявлення, наукове вивчення, класифiкацiя об'єктiв культурної спадщини, в тому числi паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва, здiйснюється шляхом проведення комплексних робiт, що складаються з натурних обстежень, наукових дослiджень та фiксацiй, пошуку належних текстових та iконографiчних джерел, аналiзу отриманих даних. За цими результатами встановлюються тип та вид щойно виявленого об'єкта культурної спадщини, його автентичнiсть, ступiнь збереженостi, межi територiї виявлених об'єктiв.

4.1. Занесення об'єктiв культурної спадщини - пам'яток садово-паркового мистецтва до Реєстру провадиться вiдповiдно до ст. 13, 14 Зако-ну України "Про охорону культурної спадщини" та Постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 27.12.2001 р. № 1760 "Про затвердження Порядку визначення категорiй пам'яток для занесення об'єктiв культур-ної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам'яток України" i передбачає, в тому числi, складання облiкової документацiї (облiкової картки, паспорта, короткої iсторичної довiдки, акту технiчного стану, довiдки про майнову цiннiсть об'єкта);

4.2. Пам'ятки садово-паркового мистецтва є специфiчною катего-рiєю пам'яток, оскiльки одночасно є об'єктами i природної, i культурної спадщини. Тому перелiк паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва, якi мають бути внесенi до Державного реєстру нерухомих пам'яток, рекомендується формувати, взявши за основу вiдповiдний перелiк, складений природоохоронними службами;

4.3. Перелiк, iнформацiя та охоронна документацiя щодо паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення знаходиться в Державнiй службi заповiдної справи Мiнiстерства екобезпеки України, щодо паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва мiсцевого значення - в обласних державних управлiннях екологiї та природних ресурсiв, державних службах, iнспекцiях в Автономнiй Республiцi Крим, областях, в мiстах Києвi та Севастополi.

Облiкова документацiя природоохоронних об'єктiв, в тому числi паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва, складається з матерiалiв-обґрунтувань, якi виконувалися фахiвцями на замовлення Державної служби заповiдної справи для подання їх на розгляд колегiї Мiнiстерства екобезпеки, а пiзнiше Президента України (за природоохоронним законодавством природним об'єктам надається охоронний статус Указом Президента) (довiдка, плани), а також охоронних зобов'язань користувачiв чи балансоутримувачiв.

5. Проведення обстеження стану пам'яток садово-паркового мистецтва.
5.1. Проведення обстеження стану пам'яток садово-паркового мистецтва має бути передбачено як на стадiї складання пропозицiй щодо внесення до Державного реєстру нерухомих пам'яток України, з метою визначення вiдповiдностi вищезазначених об'єктiв критерiям об'єктiв культурної спадщини, так i пiсля затвердження їх у складi вищезазначеного Реєстру для перевiрки сучасного стану пам'ятки та режиму його утримання;

5.2. Натурнi обстеження, науковi дослiдження та фiксацiя паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва проводяться особами, що уповноваженi на це органами охорони культурної спадщини;

5.3. Обстеження стану паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва має наступнi етапи:

5.3.1. Вибiр об'єкта обстеження вiдбувається на основi перелiку пам'яток садово-паркового мистецтва, складеного природоохоронними органами та на основi iншої iнформацiї (бiблiографiї, архiвних даних, повiдомлень iнституцiй та приватних осiб);

5.3.2. Аналiз стану пам'ятки включає:

- мiсцезнаходження об'єкта з характеристикою навколишнього середовища;
- правовий статус об'єкта;
- iсторичну довiдку з залученням бiблiографiї, архiвних даних, iсторичних планiв, iконографiї;
- опис сучасного стану, а саме: мiсце розташування, збереження iсторичного планування та композицiйного укладу; опис окремих елементiв укладу з композицiями дерев, кущiв, архiтектурних споруд та малих архiтектурних форм; стан природних об'єктiв;
- первинний стилiстичний аналiз та оцiнка культурної вартостi з зазначенням фаз розвитку та акцентом на значеннi окремих об'єктiв, а також окремих осiб та подiй в iсторiї парку;
- висновки щодо сучасного стану, якi обiймають оцiнку сучасного стану (критерiї у п.5.2.3.); загрози об'єктовi; дослiдницькi висновки; зауваження щодо потреб забезпечення збереження та охорони; рекомендацiї щодо збереження та охорони;
- сучасний картографiчний матерiал;
- фотофiксацiя сучасного стану;

5.3.3. Оцiнка сучасного стану дається за наступними критерiями:
- збереженiсть планувальної структури;
- збереженiсть композицiйностi;
- збереженiсть найвизначнiших мiсць, показових краєвидiв, панорам;
- стан збереження архiтектурних споруд та малих архiтектурних форм;
- стан збереження природних об'єктiв (ставкiв, балок, пагорбiв i т. д.), в тому числi, рослинностi.

Оцiнка сучасного стану збереженостi дається за градацiєю: добра, задовiльна, незадовiльна.

6. Заходи щодо збереження та використання паркiв - пам'яток садово-паркового значення.
6.1. Створення - у спiвпрацi з Державною службою заповiдної справи Мiнiстерства екобезпеки та охорони природних ресурсiв, обласними державними управлiннями екологiї та природних ресурсiв, державними службами, iнспекцiями в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мiстах Києвi та Севастополi - перелiку паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва з подальшим формуванням пропозицiй про занесення об'єктiв культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам'яток;

6.2. Створення пам'яткоохоронної документацiї (облiкова картка, паспорт), необхiдної для запропонування об'єкта щодо його внесення до Державного реєстру;

6.3. На пiдставi Земельного кодексу (ст. 44, 53), Закону України "Про охорону культурної спадщини" (ст. 2) та Закону України "Про природ-но-заповiдний фонд України" (ст. 7, 37, 38) - територiї паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва належать до земель природо-заповiдного фонду та iсторико-культурного призначення i мають бути включенi до державних земельних кадастрiв, планiв землекористування, проектiв землеустрою, iншої проектно-планувальної документацiї;

6.4. Консервацiя, реставрацiя, реабiлiтацiя, ремонт, пристосування, будiвельнi роботи на територiї паркiв, якi є пам'ятками нацiонального значення, здiйснюється лише за наявностi письмового дозволу центрального органу виконавчої влади в галузi охорони навколишнього природного середовища та центрального органу виконавчої влади у сферi охорони культурної спадщини на пiдставi погодженої з ними науково-проектної документацiї;

6.5. Консервацiя, реставрацiя, реабiлiтацiя, ремонт, пристосування, будiвельнi роботи на територiї паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва мiсцевого значення здiйснюється за наявностi письмового дозволу органами центрального органу виконавчої влади в галузi охо-рони навколишнього природного середовища на мiсцях та органу охорони культурної спадщини Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, органiв охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської мiських, районних державних адмiнiстрацiї та органiв охорони культурної спадщини мiсцевого самоврядування, вiдповiдно до їхньої компетенцiї на пiдставi погодженої з ними науково-проектної документацiї;

6.6. Власники або користувачi земельних дiлянок, водних та iнших природних та iсторико-культурних об'єктiв, оголошених парками - пам'ятками садово-паркового мистецтва, беруть на себе зобов'язання щодо забезпечення режиму їхньої охорони та збереження у виглядi Охоронних договорiв, укладених як з природоохоронними, так i з пам'яткоохоронними органами.

7. Пропозицiї стосовно режимiв утримання та використання паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва повиннi передбачати порядок використання цих територiй та окремих їхнiх частин в таких функцiональних ролях, як дослiдницька, екскурсiйна, туристична, рекреацiйна - з можливiстю проведення робiт з благоустрою, а також мелiоративних, шляхових та земельних робiт.

8. З метою збереження, використання та подальшого розвитку паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва їхня територiя, в разi можливостi чи необхiдностi, пiддається зонуванню, в основу якого покла-дено наступнi критерiї:
- I зона: найцiннiшi територiї, де збереглося iсторичне планування, архiтектурнi об'єкти, найцiннiшi композицiйнi елементи, старi насадження. Вони пiдлягають найсуворiшому режиму охорони. Дозволяється лише консервацiя, реставрацiя, санiтарнi вирубки з метою максимального збереження окремих об'єктiв та iсторичного середовища територiї в цiлому.
- II зона: планувальна структура збереглася частково; архiтектурнi об'єкти збереглися частково або не збереглися; композицiйнi види частково змiненi; внаслiдок пiзнiших реконструкцiй частково змiнилося планування та композицiя; природнi об'єкти, в тому числi старi насадження, збереглися частково, були змiненi або доповненi в процесi розвитку парку. Режим збереження та утримання цiєї категорiї передбачає реконструкцiю з поверненням iсторичного планування, композицiйностi, окремих iсторичних та природних об'єктiв, визначних мiсць без змiни функцiї призначення цiєї зони - дослiдницька, рекреацiйна, екскурсiйна. У разi, якщо реконструкцiя з реставрацiєю недоцiльна або неможлива, то можливими є реконструкцiйнi роботи з максимальним збереженням найцiннiших iсторичних та природних елементiв i об'єктiв з можливiстю перепланування, введення нових природних та iсторичних елементiв зi збереженням стилiстичних особливостей, iдеї парку та без змiни функцiї призначення цiєї зони - дослiдницька, екскурсiйна.
- III зона: 1) планувальна структура збереглася погано або не збереглася; композицiйнi види значно або повнiстю змiненi; iсторичнi насадження до великої мiри або повнiстю не збереглися; 2) зазначена територiя є долученою до парку в пiзнiшi перiоди його iснування i початково не мала критерiїв, характерних для iсторичного ядра парку - пам'ятки садово-паркового мистецтва. Для утримання та використання цiєї категорiї можлива реконструкцiя з переплануванням та створенням нових композицiйних видiв, архiтектурних та природних елементiв з урахуванням стилiстичних особливостей та iдеї парку. Можлива часткова змiна функцiї зони - зокрема, рекреацiйної, з побудовою кав'ярень, дитячих та спортивних майданчикiв, адмiнiстративних будiвель парку тощо.

8.1. Пропозицiї щодо можливостi або необхiдностi зонування розробляються на стадiї створення облiкової документацiї та подаються на затвердження до Науково-методичної ради центрального органу виконавчої влади у сферi охорони культурної спадщини у складi облiкової документацiї.

9. Контроль за дотриманням режиму охорони та використання територiї паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва.
9.1. Контроль за дотриманням режиму охорони та використання територiї паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва нацiонального значення здiйснює безпосередньо центральний орган виконавчої влади в галузi охорони навколишнього природного середовища та центральний орган виконавчої влади у сферi охорони культурної спадщини;

9.2. Контроль за дотриманням режиму охорони та використання територiї паркiв - пам'яток садово-паркового мистецтва мiсцевого значення здiйснюється органами центрального органу виконавчої влади в галузi охорони навколишнього природного середовища на мiсцях та органу охорони культурної спадщини Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, органами охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської мiських, районними державними адмiнiстрацiями та органами охорони культурної спадщини мiсцевого самоврядування.