Олександр Кравченко,
Світлана Скляр,
Юлія Стрiленко
ХІМІКО-ТЕХНОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА КОНСЕРВАЦІЯ РУЇН
МИХАЙЛІВСЬКОГО ЗОЛОТОВЕРХОГО СОБОРУ
У липні 1996 року спеціалісти ДНТЦ "Конрест" обстежили руїни Михайлівського Золотоверхого собору. Вони найретельніше дослідили архітектурно-будівельні особливості храму.
Дослідження додали багато нового, підтвердили теоретичні розвідки, започатковані ще в 1994 році архітектурно-археологічною експедицією Інституту археології НАН України, очолюваною нині покійним Віктором Харламовим.
Хоч збереглося лише 8-10 рядів муровання стіни давньоруської частини собору, але і з цих решток удалося виявити чимало особливостей будівельної техніки та розпланування споруди. Вивчення та порівняння їх дало можливість систематизувати різноманітні матеріали, що застосовувалися в будівництві собору, з'ясувати хронологічну послідовність будівельних етапів і розробити технологічні рекомендації щодо консервації та реставрації визначної пам'ятки.
За особливостями речовинного складу та співвідношенням компонентів класифіковано будівельні матеріали. Для цього застосовано майже весь набір сучасних аналітичних методів дослідження речовини: петрографічний, хімічний, мікробіологічний, мікрохімічний, гранулометричний та фізико-хімічний.
Технологія виготовлення будівельних розчинів Михайлівського Золотоверхого собору відповідає технології будівництва за часів Київської Русі з використанням вапняно-цем'янкових розчинів. Склад цем'янки відрізняється од складу будівельних розчинів перших мурованих споруд X - XI сторіч, таких як Десятинна церква, Софійський собор, Золоті ворота, де використовували як заповнювач спеціально виготовлену домішку - цем'янку у вигляді слабовипаленого лесоподібного суглинку. На будівництві Михайлівського Золотоверхого собору розчини! готували з цем'янкою-заповнювачем у вигляді меленої плінфи. Матеріали мурувальних і оздоблювальних розчинів так само мають особливості порівняно з такими розчинами інших давньоруських пам'ятках.
Звертає на себе увагу колір плінфи - яскраво-вохристий, що свідчить про висок; якість вихідної сировини - каолінової глини: низьким вмістом сторонніх домішок. Висока міцність плінфи обумовлена постійною витримкою в певному інтервалі температури випалювання (700-900°С), що можливе лише" розвинутої будівельної техніки.
У розчинах під мозаїки трапляється мішка меленого вапняку, яка становить 1-: відсотки, а також уламки шлаку. До речі, уламки шлаку й браковану смальту знайдеш і в розчинах муровання стін.
Як бутовий матеріал майже виключно вживано білий кварцит. Тобто джерело" будівельного матеріалу був не тільки традиційний басейн овруцьких кварцитів і сланців, з яких виготовляли шиферні плити, а й інший - можливо, басейн Росі, де є світлі граніти.
Спідня частина тиньку з фресковим живописом ще в 1996 році лишалася на південно-східному й південно-західному стовпах інтер'єру собору. На жаль, вона врешті обсипалася через брак належного захисту від атмосферного впливу в зимовий період.
Дуже важливим було виявлення залишків первісного тиньковання фасадів зі слідами фрескового живопису на північній і південній стінах основного обсягу собору.
Хрещальню прибудовано до собору вже після опорядження його фрескою. Однак порівняльний аналіз будівельних матеріалів і технічних прийомів, застосованих при споруженні собору й хрещальні, дають підстави вважати, що хрещальню збудували одразу ж після завершення Михайлівського храму ті ж таки майстри.
Несподіваним відкриттям стало виявлення фундаментів північного притвору. Як і хрещальня, він збудований з використанням тих самих матеріалів і техніки, що й собор, хоч має значно меншу потужність фундаментів і прибудований до обтинькованого й оздобленого фрескою фасаду.
Стан стародавніх муровань собору на час обстеження був досить неоднозначний. Крім ділянок, що збереглися, виявлено значні обсяги розпалого на окремі фрагменти й пронизаного тріщинами конгломерату. Поверхневий шар розчину й плінфи на значній площі звітрився і являв собою пухку масу, що утруднювало просочування й закріплення глибинних шарів муровання. На таких ділянках спостерігалися розшарування й значні втрати фрагментів муровання і вапняно-цем'янкового розчину, його грануляція й осипання. На деяких ділянках стародавніх муровань утворилися конструктивні тріщини.
Руйнування мурувального розчину мало переважно фізико-хімічний характер: розтріскування під дією зміни температур, ослаблення структури каменю внаслідок зниження вмісту окису кальцію в розчині. Після розкриття муровання зазнали істотних додаткових ушкоджень, спричинених активною дією агресивних чинників: атмосферних опадів, розморожування, підсмоктування ґрунтових вод тощо.
Хіміко-технологічні дослідження разом із: даними архітектів та археологів дали змогу вчасно вжити реставраційних і консерваційних заходів задля збереження решток підмурків Михайлівського Золотоверхого собору. Щоб урятувати пам'ятку, конче потрібно було виконати комплекс першочергових робіт. Першим етапом їх стала консервація муровань стародавнього обсягу собору.
У процесі укріплення та консервації стародавніх муровань Михайлівського Золотоверхого собору протягом 1996 - 1997 років проведено: розчищення горизонтальних і вертикальних поверхонь муровань від осипу та деструктованої маси; укладання на розчині та бортування окремих плінф, уламків муровань, що втратили зв'язок з монолітом стіни; ін'єктування тріщин у мурованнях; структурне зміцнення плінфи й розчину в поверхневому шарі методом просочування спеціальним розчином; біоцидну обробку; захисну обробку від звітрювання гідрофобізуючим розчином; консервацію фрагментів фрескового тиньку.
Консерваційні роооти були тісно пов'язанi первісною технологією будівництва пам'ятки.
Перед розробленням технологічних мендацій докладно обстежувалися муровання, виконувалися хіміко-петрографічні фізико-механічні дослідження стародавнього будівельного розчину та плінфи. Методика проведення робіт, рецептури робочих сумішей і розчинів для закріплення й захисту будівельних матеріалів випробовувалися зразках, виготовлених у лабораторії.
Вирішуючи, яких саме консерваційних ходів слід ужити, ми додержувалися такш| критеріїв: кількість доповнень до автенти го обсягу пам'ятки має бути якнайменша; повинен порушуватись художній вигляд м'ятки; належить забезпечити можли; для подальшого вивчення її спеціалістами експонування.
ПУ № 1 1999 р.
|