Лютий 2009
Нд Пн Вт Ср Чт Пт Сб
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28

  Погода
 
ІНСТИТУТ
   Діяльність
   Вчена рада
   Видання інституту
   Участь у конференціях
 
ЗАКОНОДАВСТВО
   Закони
     Підзаконні акти:
 
укази і розпорядження Президента України
постанови Верховної Ради України
постанови Кабінету Міністрів України
акти Мінкультури
акти Державної служби
акти інших органів
   Міжнародні документи
   Проекти нормативних актів
 
   ДЕРЖАВНІ ОРГАНИ
 
   РЕЄСТРИ
 
   ЗАПОВІДНИКИ
 
КУЛЬТУРНА СПАДЩИНА:
   Археологія
   Історія
   Монументальне мистецтво
   Архітектура та
   містобудування
   Садово-паркове
   мистецтво
   Ландшафтні
   Наука і техніка
   Краєнавство
 
   ПЕРСОНАЛІЇ
 



інститут /діяльність


Загальний вигляд гроту на Загайтанській скелі з входом до печерної церквиУ минулому році співробітниками інституту розпочато спелео-археологічні дослідження печерної церкви з фресками візантійського часу, відкритої в 2004 р. Бобровським Т.А. та Чуєвою К.Є. на Загайтанській скелі в м. Інкерман (Севастопільська міськрада).
Печерна церква має прямокутний наос та підковоподібну абсиду. Її загальні розміри 5 х 3 х 3 м. У підлозі та стінах церкви збереглися численні ніші та пази від конструкцій літургійного характеру - престолу, жертовника та дерев'яного іконостасу. До церкви прилягають печерні приміщення крипти, костниці та невеличкої чернецької келії, зосереджені у межах великого природного гроту. Ймовірно, даний церковний комплекс входив до складу великого печерного монастиря на Загайтанській скелі, що є пам'яткою археології національного значення.
Вхід до печерної церквиЗа своєю архітектурою церква тяжіє до малоазійського типу зальних печерних храмів VII-XIII ст. Археологічні знахідки в заповненнях заглибин підлоги дозволяють віднести її спорудження до ХІІ ст. Втім, найвидатнішою особливістю цієї пам'ятки є залишки фрескового розпису XIII-XIV ст. на її стінах та стелі.

Фрески печерної церкви збереглися на площі понад 15 кв. м. Під час попереднього обстеження церкви вдалося встановити іконографічну систему її розписів, яка, крім традиційних сюжетів христологічного циклу у наосі ("Різдво Христове", "Хрещення Христове", "Воскресіння Лазаря", "Преображення", "Розп'яття", "Зішестя в ад" тощо), складається з композицій "Благовіщення" (на вівтарній арці), "Деісусу", "Вознесіння Христового" та "Святительського чину" (у вівтарі), а також - зображення "Пантократора" на стелі наоса. Живопис церкви, - здебільшого, надзвичайно мистецький та емоційно-виразний, - безумовно є шедевром візантійського мистецтва на зламі комнинівської та палеологівської епох.
Інтер'єр печерної церквиВтрати розпису на поверхні стін наоса, викликані впливом атмосферних чинників, відбулися ще в давнину. Антропогенний фактор руйнації фресок нині практично відсутній, оскільки об'єкт розташовано у важкодоступному місці (його відвідування потребує спеціального альпіністського устаткування). Єдиним фактором, який дотепер впливає на стан фресок, є присутність невизначених грибкових колоній. Крім того, залишки розпису вкриті шаром патинизуючих висолів. Все це потребує невідкладних консерваційно-реставраційних заходів, над програмою яких нині працюють співробітники інституту із залученням провідних вітчизняних реставраторів живопису.

Зображення святого з композиції "Вознесіння Христове"Програма дослідницьких та рекреаційних робіт у печерній церкві з фресками на Загайтанській скелі в м. Інкерман передбачає такі перспективні заходи:
- подальше археологічне вивчення об'єкту та прилеглого ансамблю печерних споруд;
- першочергові консерваційно-реставраційні заходи щодо фрескового розпису;
- комплексну реставрацію об'єкта та його археологічного оточення з метою подальшої музеєфікації;
Зображення Христа-Емануіла з композиції "Деісус" в консолі апсиди- включення комплексу печерного монастиря до складу археологічного парку на території та в околицях м. Севастополь, що діятиме на базі Національного заповідника "Херсонес Таврійський";
- наукова та науково-популярна публікація результатів досліджень та заходів по збереженню і використанню цього комплексу як видатної пам'ятки археології, архітектури та монументального мистецтва.

Композиція "Благовіщення " на вівтарній арціЗображення св. Іоанна Богослова у ніші вівтарної частини
Фрески північно-східної стіни вівтарної частиниЗображення святого у царському одязі з композиції "Благовіщення"
Зображення ангела з композиції "Різдво Христове"План-схема печерної церкви з прилягаючими спорудами
Схема фрескового розпису вівтарної частиниСхема фрескового розпису вівтарної арки
Схема фрескового розпису стелі наосу