Погода [ законодавство ] [ реєстри ] [ краєзнавство ] [ архітектура ] [ історія ] [ мистецтво ]

мистецтво / митці

Наталка Поклад

ГОЛГОФА

СВОЇХ ПРОРОКІВ ЗАБУВАТИ ГРІХ

І.Гончар у музеї....Починався 90-й. Крига в суспільстві скресла. Вже на повний голос говорили про арешти української інтелігенції в січні 1972-го, розгорнуло роботу Товариство української мови імені Тараса Шевченка, сколихували тишу однодумання й байдужості велелюдні мітинги...

Саме на Водохреща всю Україну вразила звістка: якісь варвари познущалися над чудовими скульптурами на подвір'ї Івана Макаровича Гончара - роботами самого господаря: погруддями Богдана Хмельницького, Івана Сірка та Козака. Обуренню громадськості не було меж. Міліція щось там шукала, але зловмисників так і не знайшли. Всі здогадувалися, чия то була чорна справа. Так влада "вітала" відомого скульптора, художника, етнографа, вченого, власника домашнього музею, великого патріота української культури з його 79-літтям, що мало виповнитись за тиждень. Не могла пробачити йому духовної перемоги, попри всі утиски, цькування і замовчування.

Не раз думаю: що було б, аби серце Гончареве не витримало всього того, що звалив на нього час? А було тавро "клєвєтніка на совєтскій строй", який буцімто протиставив себе системі. Мовляв, дивіться і бійтесь, і робіть висновки.

Та доля берегла Гончара. Бо в кожного часу е свої поводирі, пророки, і вони мусять жити довше, і багато зробити, не зійшовши з дистанції. Задля всіх інших.

А ПОЧИНАВСЯ ВІН ЯК СКУЛЬПТОР

Захоплення живописом, етнографією, збиральництвом прийшло трохи пізніше. Та на диво гармонійно поєдналося все це в одній людині. "Молодий Тарас Шевченко" (1950) відкрив усім талановитого зрілого митця. Скульптор відійшов від стереотипного зображення Кобзаря і показав його у пору фізичного й духовного розквіту: повернення в Україну після Петербурзької Академії мистецтв. Скульптура (з уральського мармуру) належить до кращих творів української Шевченкіани. Ліризмом перейняті також композиції "Тарас-водоноша" (1938) та "Т.Г.Шевченко з сестрою" (1963).

За пам'ятник М.Горькому в Ялті (1954) І.Гончара висували на здобуття Державної премії... Серед його робіт - скульптурні портрети Івана Котляревського, Григорія Сковороди, Івана Франка, Михайла Драгоманова, Івана Нечуя-Левицького, Андрія Малишка, Володимира Сосюри, Олеся Гончара та багатьох інших українських митців. У Тобольську на могилі Павла Грабовського - пам'ятник-надгробок роботи І.Гончара, в селі Богданівці на Київщині - Катерині Білокур, в Шешорах на Івано-Франківщині - Тарасу Шевченку... І ще багато інших робіт - у селах, містах, музеях.

І.Гончар у майстерні.Іван Макарович дуже любив козацьку тему, героїку народної боротьби. Портрети Максима Кривоноса, Івана Ґонти, Северина Наливайка, Івана Сірка, Устима Кармелюка, Максима Залізняка - виразні, емоційні. Довго й старанно працював над пам'ятником "Коліївщина" для Умані, Після багатьох варіантів спинився на кінній композиції "Ватажки Коліївщини" (1968): підвівшись на стременах здиблених баских коней, Гонта й Залізняк тримають над собою козацьку корогву - як символ пробудження народу... Проте все залишилося лише в проекті, бо почалися репресії, звісно, зовсім інші сюжети.

Багато в доробку митця жанрових скульптур, етюдів, декоративно-узагальнених творів. 1960 року І.М.Гончару було присуджено почесне звання заслуженого діяча мистецтв. Слава сама йшла до нього, кликала його, і, звісно, вимагаючи певних рамок, поступок, компромісів.

"БУДЬТЕ ОБЕРЕЖНІ - ЗА ВАМИ СТЕЖАТЬ"

Родом із Черкащини (у Києві з 1927-го), він зазнав голодоморів, пройшов війну (був зв'язківцем), їздив по фронтах, малював. А ще не полишала думка: "Якщо виживу, буду творити, збиратиму народні перли..." Його залишали при центральній групі військ у Відні, де оформляв виставку, обіцяли чин, звання. Та не погодився стати навіть старшим лейтенантом, повернувся до Києва. Майстерню було розграбовано й поруйновано. Почав усе "з нуля", затято працюючи.

1957-го будує дім на вулиці Новонаводницькій. Тоді ж вирушає в свою першу експедицію за експонатами для домашнього музею. Спочатку - до Спішні, а потім - у Прикарпаття. Пізньої осені 1959 року оселяється у своєму будинку. І починається нове життя. Він глибоко й систематично вивчає твори народного мистецтва, поповнюючи ними свою колекцію, серйозно працює в галузі живопису. Об'їздив майже всю Україну, побував чи не в кожному селі, наговорився з людьми, всього набачився. Дещо купував, дещо дарували люди.

Мені двічі пощастило потрапити в такі міні-експедиції з Іваном Макаровичем - до Гостомеля та Лебедівки. Вони були надзвичайно цікавими й романтичними, тож винесла з них чимало вражень. А якось Гончар приїхав у село Ходосіївку на Обухівщині. Там, сказали, в однієї бабусі є справжня намітка. Поїхав, знайшов, І.Гончар. 40-ві роки.попросив показати. А вона: "Я бачу, вам дуже треба". - "Треба, я б купив у вас, лише називайте ціну". - "То я вам дарую", - каже бабуся. "Ой, спасибі, - я вам бажаю здоров'я і довгих років". - "Якщо ви бажаєте довгих років, то я забираю намітку". І бабуся ПОЯСнила: в них зачинили церкву, а згодом і зруйнували (за наказом райкому партії). "А нащо мені жити, коли не буде храму?.." Гончар був такий засмучений, що вже того дня не збирав експонатів.

Тож привозив з тих експедицій культурні цінності - і... сердечні рани. Бо бачив руїни, потоптання, поганьблення. А стаючи на їх захист, наживав собі чимало ворогів.

Ще в 1963-у одержав анонімку: "Ви багато зробили й робите для України. Але будьте пильні - за вами стежать".

ЛЮБОВ ДО РІДНОГО ВВАЖДЛАСЯ КРАМОЛОЮ

Колядки у музеї.Музей було названо тенденційним, почалися всілякі попередження, проробки на партбюро, різні комісії (Гончарева учениця Г.Кальченко, ставши головою Спілки художників, після парткому-судилища переказувала: "Передайте Іванові Макаровичу, хай усе здасть у фонд держави, бо можуть спалити, а його самого - вбити"). А на початку 70-х його таки виключили з партії з формулюванням: "За антипартійну діяльність". Любов до рідного здавалася партії ворожою. Як потім розповідав нам: "...Устав якось вранці, вийшов до своєї колекції, а вона - світиться, сяє. І я подумав: "Якщо її заберуть, то я духовно вмру: і якщо зроблять щось - також умру... Що буде, те й буде, а буде те, що Бог дасть. І став я тяжко жити. Всі відсахнулися. Жодних замовлень. Почали навідуватися різні стукачі... Але люди йшли, люди вірили мені і прозрівали тут..."

Якщо хтось приїжджав чужий, посилали до Гончара: "То художник з національним обличчям". Це для митця було найвищою оцінкою. Бо він збагнув душу народу, знає його культуру, історію, його характер. Повнилися записами 8 томів відгуків. Ось кілька з них: "Неправдоподібно! Такі скарби! Нагромаджені однією людиною, а в такій непошані з боку держави. Як довго таке триватиме? "Журавлі" з Польщі. 29.03.89 р.". "Святий Ви чоловік, Іване Макаровичу, і великий подвижник. На таких, як Ви, стоять цілі народи. А.Мок-ренко". "Я вірую Твоїй силі і духу живому, дорогий Іване Макаровичу. Дяка Вам сердечна за Ваше подвижництво і терпіння. І дай Вам і нам Боже дожити до того часу, коли вся Ваша збірка отримає належну оздобу - на вічну славу нашого народу. З повагою-академік О.Білецький. 6.11.60"...

ВІН БУВ СИМВОЛОМ НЕСКОРЕНОСТІ

Після 18-річної перерви нарешті відкрилась (22 січня 1988 р.) персональна виставка Івана Гончара у Виставковому павільйоні по вулиці Толстого. Скульптор Редько тоді казав:

У музеї."Цей зал ще такого не знав. Гончар - не тільки скульптор, живописець, а й учений - вразив нас об'ємом свого доробку. І це лише частка всього зробленого... Знаємо, як було йому нелегко... Тут - Україна, вона живе, дихає, співає..." А Леопольд Ященко сказав за багатьох: "Ми всі не один рік чекали цього й казали одне: тільки б дожити, тільки б не запізнитись. І нині - радість усієї культури..." Греблю, що стримувала вільний потік, прорвало. Гончар був символом нескореності. Щодня зали повнилися людьми. Виставку (нечувано!) продовжили... (а марудили з підготовкою до неї 2 роки). Тоді ж дівчина-журналістка запитала Івана Макаровича: "Яка ваша думка про сучасне мистецтво?", на що Гончар відповів:

"Недавно був на виставці дипломних робіт. І мені стало сумно. Є все, що хочете, - а нашого духу нема. І під того пишуть, і під того, - лише не під самих себе". Дівчина: "Чому не пишуть, як ви?" Якась жінка: "Певно, не хочуть такої долі... Не всі таке витримають". Гончар: "Приходять, дивляться на мої роботи і питають: "Хіба таке в нас було?" Не знають свого..."

А ЛЮБОВ ПЕРЕВАЖАЛА

У майстерні.Прожив довге насичене життя (1911-1993). Слава прийшла до нього вже в незалежній Україні. Він ще надпив її хмільного трунку. Офіційного. Радів - і соромився: не звично якось. Музею ж так і не діждався. Були пропозиції збудувати його десь поза Києвом, але Гончар на таке не погодився. Народ толокою збирав кошти, був навіть спеціальний рахунок, та десь у лабіринтах фонду культури після всіх реформ так і загубився. Завжди твердив: нероздільні - майстерня і колекція. Він виріс як митець з пізнання народної культури. А ще ж історико-етнографічний мистецький альбом "Україна й українці" -18 томів фотографій, замальовок понад півтори тисячі сторінок, де наша історія, наша пам'ять. Хто складе ціну такій гігантській унікальній праці?

Із збірки музею І.Гончара.Я знала його впродовж 23 років. Був одержимий любов'ю, і любов та широко розкрила очі його душі. Його прелюто ненавиділи можновладці, для яких наша нація була фікцією, і його щиро любив та боготворив народ. Любов переважила. Гончар збудував святиню національного самозахисту - і вона живе. Вірю - житиме, бо в ній - душа України, Українська Голгофа тільки дешифрується. Тож будьмо світлі й чисті, як незабутній Іван Гончар...

 


Погода [ законодавство ] [ реєстри ] [ краєзнавство ] [ архітектура ] [ історія ] [ мистецтво ]