Жовтень 2006
Нд Пн Вт Ср Чт Пт Сб
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

  Погода
 
ІНСТИТУТ
   Діяльність
   Вчена рада
   Видання інституту
 
ЗАКОНОДАВСТВО
   Закони
     Підзаконні акти:
 
укази і розпорядження Президента України
постанови Верховної Ради України
постанови Кабінету Міністрів України
акти Мінкультури
акти Державної служби
акти інших органів
   Міжнародні документи
   Проекти нормативних актів
 
   ДЕРЖАВНІ ОРГАНИ
 
   РЕЄСТРИ
 
   ЗАПОВІДНИКИ
 
КУЛЬТУРНА СПАДЩИНА:
   Археологія
   Історія
   Монументальне мистецтво
   Архітектура та
   містобудування
   Садово-паркове
   мистецтво
   Ландшафтні
   Наука і техніка
   Краєнавство
 
   ПЕРСОНАЛІЇ
 



культурна спадщина / методика збереження пам'яток та традиційного характеру середовища


МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ВИЗНАЧЕННЯ
ОХОРОНЮВАНИХ АРХЕОЛОГІЧНИХ ТЕРИТОРІЙ

Бобровський Т.А.

Даний документ розроблено на пiдставi Закону України "Про охорону культурної спадщини" та Європейської конвенцiї про охорону археологiчної спадщини (переглянутої).
Визначення термiнiв:
археологiчна територiя (за Європейською конвенцiєю про охорону археологiчної спадщини (переглянутою)) - територiя, що включає археологiчний об'єкт (комплекс об'єктiв), а також прилеглi землi, якi забезпечували його iснування в минулому (археологiчний контекст) та необхiднi для збереження в сучасному i майбутньому (зони охорони та територiї, якi запобiгають негативному впливу на археологiчнi об'єкти);
охоронювана археологiчна територiя (за Законом України "Про охорону культурної спадщини") - включена до Списку охоронюваних археологiчних територiй України топографiчно визначена територiя чи водний об'єкт, в якiй мiстяться археологiчнi об'єкти культурної спадщини або можлива їх наявнiсть.
До складу територiй, якi мають бути занесенi до Списку охоронюваних археологiчних територiй, повиннi включатися:
територiї розташування археологiчних об'єктiв, розмiри та конфiгурацiю яких визначити неможливо або важко з об'єктивних причин (об'єкти, що розташованi пiд сучасною забудовою, вкритi лiсовою рослиннiстю, пiдводнi та пiдземнi (печернi) об'єкти тощо);
територiї, де вiрогiднiсть знахiдки археологiчних об'єктiв обумовлюється її iсторичною специфiкою або археологiчним контекстом (акваторiї бухт та прибережної зони моря, лиманiв, водоймищ, внутрiшнiй простiр природних печер, зони iсторичного видобутку корисних копалин, будiвельних або iнших матерiалiв);
територiї, де можливiсть знахiдки нових археологiчних об'єктiв обумовлена iснуванням iсторичної топонiмiки (фiгурування iсторико-археологiчних назв у найменуваннях урочищ тощо);
територiї мiж зонами охорони археологiчних пам'яток у випадку, коли пам'ятки становили єдиний комплекс (великi курганнi поля з окремими групами курганiв, "гнiзда" поселень i городищ, мiсця стародавнiх битв тощо);
дiлянки iсторичного ландшафту, щодо яких не проводилися або не можуть бути проведенi археологiчнi розвiдки з метою виявлення археологiчних об'єктiв або уточнення їхнiх меж;
дiлянки, де вiдомi поодинокi окремi археологiчнi знахiдки, але самi об'єкти не виявленi;
територiї, що забезпечували iснування археологiчних об'єктiв у минулому (територiї археологiчного контексту).
Процедура занесення територiї до Списку охоронюваних археологiчних територiй України:
1) пропозицiї про занесення вiдповiдної територiї до Списку охоронюваних археологiчних територiй України подаються центральному органовi виконавчої влади у сферi охорони культурної спадщини органом охорони культурної спадщини АР Крим, органами охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської мiських державних адмiнiстрацiй вiдповiдно до своєї компетенцiї;
2) пропозицiї щодо проголошення територiї охоронюваною археологiчною територiєю розглядаються центральним органом охорони культурної спадщини протягом мiсяця вiд часу отримання;
3) рiшення про оголошення територiї охоронюваною археологiчною територiєю приймається на основi висновку Науково-методичної ради центрального органу виконавчої влади у сферi охорони культурної спадщини. За результатами цього висновку оформляється протокол засiдання, у якому зазначається необхiднiсть оголошення територiї та пiдтверджуються (або уточнюються) пропозицiї щодо режиму використання, строку дiї режиму та конфiденцiйностi iнформацiї. Протокол передається центральному органу виконавчої влади у сферi охорони культурної спадщини;
4) протокол засiдання Науково-методичної ради разом з пропозицiєю щодо включення територiї до Списку охоронюваних археологiчних територiй України подається центральним органом виконавчої влади у сферi охорони культурної спадщини Кабiнетовi Мiнiстрiв України, який затверджує Список охоронюваних археологiчних територiй України та змiни до цього Списку;
5) охоронювана археологiчна територiя оголошується такою наказом центрального органу виконавчої влади у сферi охорони культурної спадщини пiсля включення її до Списку охоронюваних археологiчних територiй України. При цьому, центральний орган виконавчої влади у сферi охорони культурної спадщини визначає межi охоронюваних археологiчних територiй, їх правовий режим, встановлює режим збереження i порядку використання охоронюваних археологiчних територiй, визначає рiвень конфiденцiйностi iнформацiї щодо об'єктiв на охоронюваних археологiчних територiях;
6) вiднесення охоронюваної археологiчної територiї до категорiї земель iсторико-культурного призначення здiйснюється у порядку вiдповiдно до законодавства;
7) пiсля оголошення територiї охоронюваною археологiчною територiєю орган охорони культурної спадщини АР Крим, органи охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської мiських державних адмiнiстрацiй вiдповiдно до своєї компетенцiї повiдомляють власникiв земельних паїв, користувачiв земельних дiлянок, вiдповiднi органи виконавчої влади та мiсцевого самоврядування про межі та режими використання територiї, а також зобов'язують власникiв та користувачiв земельних дiлянок укладати охороннi договори на користування цими дiлянками у межах охоронюваної археологiчної територiї.
Пропозицiї про занесення вiдповiдної територiї до Списку охоронюваних археологiчних територiй повиннi включати такi документи:
обґрунтування пiдстав для визначення територiї охоронюваною археологiчною територiєю та прогнозованi наслiдки щодо її оголошення та утримання певного режиму;
iсторична довiдка про землi, пропонованi до включення у склад охоронюваної археологiчної територiї, з описом усiх вiдомостей про уже вiдомi поодинокi окремi знахiдки, пам'ятки або об'єкти, наявнiсть охоронних зон, iсторiю дослiдження територiї та пам'яток;
планово-картографiчнi матерiали масштабу 1:100000 - 1:50000 з нанесеними межами охоронюваної археологiчної територiї, охоронних зон, експлiкацiєю земель, схемою розташування земельних часток паїв iз зазначенням їх власникiв (при наявностi), погодженi iз вiдповiдними органами виконавчої влади;
перелiк земельних дiлянок iз зазначенням категорiй земель, що пропонуються до складу охоронюваної археологiчної територiї;
у разi, якщо пропонованi до включення у склад територiї землi вже повнiстю або частково вiднесенi до категорiї земель iсторикокультурного призначення, - копiя рiшення вiдповiдного органу виконавчої влади або мiсцевого самоврядування про таке вiднесення;
копiя рiшення вiдповiдного органу виконавчої влади або мiсцевого самоврядування про органiзацiю територiї та його пропозицiї щодо оголошення охоронюваної археологiчної територiї;
перелiк пам'яток, затверджених охоронних зон, щойно виявлених об'єктiв, мiсць знахiдок поодиноких рухомих археологiчних предметiв, що включаються до територiї. Плани окремих пам'яток, що включаються до складу територiї. Витяги з вiдповiдного рiшення про державну реєстрацiю цих пам'яток та про затвердження охоронних зон цих пам'яток;
обґрунтування необхiдностi включення до складу територiї земель, де археологiчнi об'єкти невiдомi;
пропозицiї щодо строку на який пропонується проголошення територiї охоронюваною археологiчною, режимiв її використання;
пропозицiї щодо конфiденцiйностi iнформацiї про об'єкти культурної спадщини на територiї.
Пропозицiї щодо меж охоронюваної археологiчної територiї повиннi враховувати, що межi територiї слiд проводити вздовж розпланувальних i природних рубежiв, якi вiдокремлюють дану територiю вiд решти.
Пропозицiї щодо режимiв використання охоронюваних археологiчних територiй повиннi передбачати порядок використання територiї та окремих її частин щодо дослiдницької, екскурсiйної, туристичної, сiльськогосподарської дiяльностi, вишукувальних, у тому числi археологiчних, проектних та iнших будiвельних робiт тощо, а також умови погодження програм та проектiв мiстобудiвних, архiтектурних та ландшафтних перетворень, будiвельних, мелiоративних, шляхових, земляних робiт.
Список охоронюваних археологiчних територiй готується у табличному виглядi з розташуванням позицiй за адмiнiстративно-територiальним подiлом України та позначенням таких полiв: найменування територiї, вербальне визначення її меж, площа територiї. Найменування охоронюваної археологiчної територiї здiйснюється за найменуванням найбiльшого населеного пункту, розташованого на нiй, з доданням iсторичної назви мiсцевостi або урочища, якi складають основу цiєї територiї. Визначення меж здiйснюється за територiальними ознаками з використанням мiр довжини, напрямкiв вiдносно сторiн свiту та назв населених пунктiв або урочищ, що оточують дану територiю. Площа територiї позначається у гектарах.
Контроль за дотриманням режиму використання охоронюваної археологiчної територiї:
1) контроль за дотриманням режиму використання охоронюваних археологiчних територiї здiйснює безпосередньо центральний орган виконавчої влади у сферi охорони культурної спадщини або, за його дорученням, орган охорони культурної спадщини АР Крим, органи охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської мiських державних адмiнiстрацiй вiдповiдно до своєї компетенцiї. Органи охорони культурної спадщини можуть залучати до здiйснення контролю за дотриманням режиму ви користання охоронюваних археологiчних територiй досвiдчених фахiвцiв у сферi охорони культурної спадщини, а також громадян на правах громадських iнспекторiв;
2) погодження правил забудови, програм та проектiв мiстобудiвних, архiтектурних та ландшафтних перетворень, будiвельних, мелiоративних, шляхових, земляних робiт на охоронюваних археологiчних територiях здiйснюється центральним органом виконавчої влади у сферi охорони культурної спадщини, мiсцевими органами охорони культурної спадщини та Інститутом археологiї НАН України;
3) видача дозволiв на проведення мiстобудiвних, архiтектурних чи ландшафтних перетворень, будiвельних, мелiоративних, шляхових, земляних робiт на охоронюваних археологiчних територiях здiйснюється центральним органом виконавчої влади у сферi охорони культурної спадщини або, за його дорученням, мiсцевими органами охорони культурної спадщини. Видача дозволiв на проведення археологiчних розвiдок та розкопок на охоронюваних археологiчних територiях здiйснюється виключно центральним органом виконавчої влади у сферi охорони культурної спадщини за наявностi квалiфiкацiйного документа - Вiдкритого листа, наданого Інститутом археологiї НАН України;
4) видача розпоряджень та приписiв щодо припинення робiт на охоронюваних археологiчних територiях, якщо цi роботи здiйснюються за вiдсутностi затверджених або погоджених iз вiдповiдними органами охорони культурної спадщини програм та проектiв, передбачених чинним законодавством дозволiв або з вiдхиленням вiд них, здiйснюється центральним органом виконавчої влади у сферi охорони культурної спадщини або, за його дорученням, орган охорони культурної спадщини АР Крим, органи охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської мiських державних адмiнiстрацiй.