архітектура / реставрація / Програма охорони пам'яток / сторінка 3.
Система органів, організацій
На сьогодні в Українi склалася система, за якої спецiально уповноваженим центральним державним органом охорони пам'яток мiстобудування i архiтектури є Державний комiтет будiвництва, архiтектури та житлової полiтики України (Держбуд). Спецiально уповноваженим центральним державним органом охорони пам'яток історії, монументального мистецтва, археології є Міністерство культури і мистецтв України.
Державнi органи охорони пам'яток (Держбуд, Мiнкультури, Головархiв) та громадськi органiзацiи (Українське товариство охорони пам'яток iсторiї та культури) координують свою дiяльнiсть в робочому порядку, спiльно вирiшуючи мiжвiдомчi питання.
З метою належного розв'язання науково-методичних проблем охорони та реставрацiї пам'яток архiтектури i мiстобудування, регенерацiї iсторико-архiтектурного середовища, визначення прiоритетiв пам'яткоохоронної дiяльностi при Держбудi на постiйнiй основi дiє Науково-методична рада з питань охорони та реставрацiї пам'яток архiтектури i мiстобудування.
Органiзацiя державного захисту пам'яток на сьогоднi недостатньо ефективна, оскiльки не сформовано чiткої виконавчої вертикалi центральних i мiсцевих органiв охорони пам'яток. Наявна тенденцiя до збiльшення кiлькостi органiв i установ, що займаються охороною пам'яток. Це висуває серйознi вимоги щодо координацiї пам'яткоохоронної дiяльностi.
Для реалiзацiї державних пам'яткоохоронних заходiв Держбудом створено розгалужену систему науково-дослiдних, проектних i виробничих органiзацiй. Це інститути "Укрпроектреставрацiя" (Київ), "Укрзахiдпроект-реставрацiя" (Львiв), їхнi пiдроздiли в областях України, Державний науково-технологiчний центр "Конрест", Державний НДІ теорії та історії архітектури, кiлька науково-дослiдних центрiв, 36 спецiалiзованих пiдрядних реставрацiйних органiзацiй.
У реставрацiї iсторико-архiтектурної спадщини, яка за останнi 50 рокiв практично перетворилася на окрему галузь, зайнято близько 3,5 тисячi чоловiк (у виробничих пiдроздiлах), бiльшiсть з яких - майстри унiкальних спецiальностей. Управління системою реставраційних організацій здійснюється на функціональних засадах.
Інститути ''Укрпроектреставрація'', ''Укрзахідпроектреставрація'', ДНТЦ ''КОНРЕСТ'' та 13 акціонерних товариств з власними виробничими базами об`єднані в потужну Спеціальну науково-реставраційну проектно-будівельно-виробничу корпорацію "Укрреставрація" з кількістю працюючих понад 2,5 тис. чоловік, з яких безпосередньо у виробничій підрядній діяльності зайнято 2269 чоловік і в науково-проектній - 286 чоловік.
Реставраційні організації України здатні забезпечити виконання реставраційно-ремонтних робіт на пам`ятках архітектури річним обсягом 50-60 млн.гривень. Це і необхідно для здійснення заходів щодо збереження і використання пам`яток як цього вимагає законодавство.
Фінансове забезпечення
Заходи з охорони та реставрацiї пам'яток мiстобудування i архiтектури фiнансуються окремим рядком в Державному бюджетi України. Заходи щодо реставрацiї конкретних пам'яток, згiдно з чинним законодавством, здiйснюються коштом власникiв чи користувачiв цих пам'яток.
Iснує кiлька недержавних фiнансових фондiв, серед напрямкiв дiяльностi яких є i фiнансування заходiв з охорони та реставрацiї пам'яток. Однак їхня участь в пам'яткоохороннiй дiяльностi є поки що незначною.
Держава видiляє цiльовi кошти для фiнансування прiоритетних загально-державних програм реставрацiї пам'яток (Чигирин, Галич, Львiв, Кам'янець-Подільський, Глухів, Новгород-Сiверський).
Податковi пiльги, як заохочення пам'яткоохоронної дiяльностi, передбаченi чинним законодавством України тiльки в частинi звiльнення вiд плати за землю заповiдникiв, музеїв та iнших закладiв культури, науки i освiти.
Практично кожний об'єкт архітектурно-містобудівної спадщини потребує проведення комплексу науково-дослідних і реставраційно-ремонтних робіт. Майже кожна пам'ятка знаходиться в незадовільному стані, а кожна десята в аварійному.
На незадовільний стан пам'яток архітектури і містобудування, особливо тих, що використовуються бюджетними установами або не знаходяться в господарському використанні, впливає значне скорочення державного фінансування реставраційно-ремонтних робіт. Порівняно з 1990 роком сума бюджетних коштів на ремонтно-реставраційні роботи в 1999 році зменшилась у 25 разів.
В остані роки в місцевих бюджетах крім міст Києва, Львова, Одеської, Сумської областей не передбачаються кошти на проведення пам'яткоохоронних заходів.
У зв'язку з цим більшість об'єктів, на яких вкрай необхідне проведення робіт, не реставруються, що призводить до їх подальшого пошкодження, руйнування та в подальшому вкладання ще більших коштів на їх реставрацію.
Крім щорічного скорочення коштів державного бюджету в останні роки, фактично їх виділялось значно менше.
Це призвело до зменшення обсягів реставраційних робіт в останні роки більш ніж в 7 разів. Цільове використання потужностей реставраційних організацій в останні роки становить менше 20%.
Постійне скорочення фінансування, накопичення з року в рік заборгованості призводить до невиконання передбачених обсягів реставраційно-ремонтних робіт навіть на пам`ятках історії та культури, визначених в заходах щодо реалізації Указів Президента України, постанов та доручень Кабінету Міністрів України.
Цей тяжкий стан пояснюється такими основними причинами:
- відсутністю належного державного фінансування в обсягах, передбачених бюджетом;
- низькою фінансовою спроможністю користувачів пам'яток архітектури;
- відсутністю відповідних правових умов для залучення інвестицій до справи охорони пам'яток;
- недостатньою суспільною визначеністю пріоритетності справи збереження пам'яток архітектурної спадщини.
Основні заходи щодо забезпечення виконання Програми.
Правове та нормативно-методичне забезпечення.
Для виконання поставлених завдань необхідно:
Розробити і затвердити відповідно до Концепції створення нормативної бази пам`яткоохоронної галузі першочергові нормативні акти з питань охорони, використання та реставрації пам'яток архітектури і містобудування, зокрема:
- Положення про Список історичних населених місць України ;
- Положення про порядок державного обліку пам'яток містобудування та архітектури
- Реставраційні норми і правила;
- Норми і правила реконструкції історичних міст.
Держбуд, Мінкультури
2001 - 2005 рр.
- Порядок визначення меж та використання зон охорони пам'яток.
Держбуд, Мінкультури,
Держкомзем 2001 р.
- Кошторисні ресурсні норми на реставраційно-відновлювальні роботи по пам'ятках архітектури ;
Держбуд, Мінекономіки,
Мінфін 2001 р.
- Розробити та затвердити нормативи про охорону пам'яток під час надзвичайних ситуацій .
Держбуд, МНС 2002 р.
- Розробити методику визначення вартості майна , майнових і немайнових прав щодо нерухомих пам'яток містобудування і архітектури;
- Розробити нормативи страхування нерухомих пам'яток національного надбання і впровадити систему страхування пам'яток до 2010 р.:
Держбуд, Фонд держмайна,
Мінекономіки, Мінфін 2003-2005 рр.
- Забезпечити розробку спеціального Положення з адміністративного управління історичними містами, маючи на меті створення умов проведення ефективної політики збереження, виявлення і використання історико-культурної цінності кожного населеного місця.
Держбуд, Мінекономіки,
Асоціація міст України 2002 р.
- Підготувати і подати в установленому порядку на затвердження Перелік об'єктів культурної спадщини, що є пам'ятками архітектури, які не підлягають приватизації.
Держбуд, Фонд держмайна,
Рада міністрів АР Крим,
обласні, Київська та Севастопольська
міські державні адміністрації 2000 -2001 рр.
Державний облік пам'яток архітектури та історичних міст.
Історичні населені місця України вимагають особливого підходу. Процеси їх розвитку, реконструкції, забудови, господарська діяльність в їхніх історичних ареалах мають базуватись на усвідомленні доконечної необхідності збереження і раціонального використання об'єктів нерухомої культурної спадщини, охорони історичного архітектурного середовища. На це повинні бути спрямовані такі заходи , як встановлення зон охорони пам'яток, заповідних територій, організація державних історико-культурних та історико-архітектурних заповідників, розробка місцевих правил охорони пам'яток та забудови історичних частин міст.
Для регулювання цих процесів у загальнодержавному масштабі на урядовому рівні затверджується Список історичних населених місць України (міста і селища міського типу). В основу його підготовки покладені списки історичних міст, затверджені Держбудом Української РСР, Радою Міністрів Української РСР, Міністерством культури СРСР протягом 1968-1986 років. Найповніший список, що включає 375 історичних населених місць, затвердив Держбуд України 1991 року. Він є основою для Списку, що затверджується в рамках цієї програми.
З метою виконання поставлених завдань необхідно:
Запровадити комплекс заходів щодо систематичного виявлення, дослідження і взяття на державний облік пам'яток містобудування і архітектури.
Держбуд, Рада міністрів АР Крим,
обласні, Київська та Севастопольська
міські державні адміністрації,
УТОПІК З 2000 р. постійно.
Здійснювати ведення Державного реєстру пам'яток містобудування і архітектури згідно з чинним законодавством.
Держбуд, Рада міністрів АР Крим,
обласні, Київська та Севастопольська
міські державні адміністрації, Постійно
Забезпечити опублікування Державного реєстру пам'яток архітектури і містобудування та Списку історичних населених місць.
Держбуд 2000 р.
Забезпечити виконання науково-дослідних і проектних робіт зі складання історико-архітектурних опорних планів , проектів зон охорони, інвентаризації забудови і на їх основі - розробку генеральних планів історичних населених місць.
Виконкоми міських рад, Рада міністрів АР Крим,
обласні, Київська та Севастопольська міські
державні адміністрації, Держбуд
2000 - 2005 рр.
Розробити єдину систему документування, обліку та збереження документації по пам'ятках архітектури та містобудування .
Створити національний банк даних пам'яток архітектури та містобудування по пам'ятках національного надбання , а також регіональні і місцеві банки даних; створити центр документації (ЦД) по пам'ятках архітектури і містобування України. Розробити і затвердити положення про них.
Держбуд, Рада міністрів АР Крим,
обласні, Київська та Севастопольська міські
державні адміністрації, УТОПІК
2000 - 2005 рр.
Сторінка - 1 | 2 | 3 | 4
|