Погода [ законодавство ] [ реєстри ] [ краєзнавство ] [ архітектура ] [ історія ] [ мистецтво ]

історія / дослідження

Леонід Крощенко,
Євген Осадчий

ВОЛОДИМИРСЬКИЙ СОБОР
У ХЕРСОНЕСІ - ПАМ'ЯТНИК НАД КОЛИСКОЮ ХРИСТИЯНСТВА
В УКРАЇНІ-РУСІ

Херсонеське городище. План місцевості, розчищеної під будівництво Володимирського собору. 1860-ті рокиМис Херсонес, що на крайньому південному заході Кримського півострова, здавна був залюднений. Ще в V столітті до н.е. тут виникла грецька колонія, яку заснували вихідці з Гераклеї. Вигідне з погляду оборони розташування, зручні гавані сприяли швидкому розвиткові міста, що невдовзі стало важливим осередком античної цивілізації на сході. Пізніше Херсонес підпав під юрисдикцію Риму, а згодом - Візантії. Процвітаюча колонія вела постійні війни з варварським оточенням і водночас підтримувала з ним жваві торговельні й культурні зв'язки. Херсонес був впливовим релігійним осередком, звідки християнська церква східного обряду поширювала місіонерську діяльність на прилеглі території поганського світу.

План собору на рівні нижньої церкви. Проект Д.Ґрімма988 року київський князь Володимир Святославич здійснив військову виправу до Криму й обложив добре уфортифікований Херсонес (відомий на Русі під назвою Корсунь). "Перейнявши" воду місту й змусивши цим корсунців здатися, Володимир зажадав від імператорів Візантії віддати за нього їхню порфірородну сестру. Ті погодилися за умови, що князь зречеться поганства й прийме хрещення. Ця умова відповідала Володимировим намірам і була негайно виконана. Нестор пише: "хрестився ж [Володимир зі своїми вояками] в церкві святої Софії, і стоїть та церква в Корсуні посеред города, де торгують корсунці. Палата Володимира окрай церкви стоїть і до сьогодні, а царицина палата - за вівтарем" (1).

Отже, місце події було добре відоме сучасникам і нащадкам князя. Знищений ордою Едигея в ХV столітті (2) середньовічний Корсунь-Херсонес уже ніколи не звівся з руїн і, засипаний попелом історії, чекав свого часу. Православна церква завжди надавала великого значення цьому місцю, але доступ до святині уможливило тільки остаточне завоювання Криму в 1789 році. Вже 1825 року комадувач Чорноморської флоти адмірал О.Ґрейґ радив Олександру І відвідати Херсонес. Там імператор сподівався спорудити невеличкий храм з притулком для старців, але його нагла смерть завадила здійсненню цього задуму (3).

Східний фасад. Проект Д.ҐріммаІ все ж таки в 1829 році по всій Росій-ській імперії проведе-но збір коштів для спорудження пам'ят-ника на честь хре-щення св. Володими-ра. Монумент у ви-гляді кам'яного обе-ліска з написом пе-редбачалося встановити на херсонеському городищі поблизу решток церкви, де, за літописною звісткою, відбулося Володимирове хрещення. Руїни тієї споруди розкопав адмірал О.Ґрейґ. Тоді ж оголосили конкурс на проект пам'ятника. Переміг на ньому київський архітект О.Беретті, але його проект, незважаючи на схвалення Миколи І, лишився не втіленим з технічних причин (4). У 1843 році імператор, перебуваючи в Севастополі, відвідав Херсонес, де знову розглядалася справа відзначення місця хрещення князя Володимира. За розпорядженням імператора замість обеліска мав бути збудований храм (проект архітекта К.Тона), причому не в Херсонесі, а в самому Севастополі. Місце для храму Микола І вибрав сам (5). А проте православне духовенство не втрачало надії створити в Херсонесі свій осередок. Тож коли в 1850 році архієпископ Херсонський і Таврійський Інокентій дістав дозвіл на відродження в Криму давніх християнських святинь, він насамперед звернув увагу на Херсонес. За підтримки Володимирський собор. Вигляд із заходу. Світлина кінця ХІХ ст.адмірала М.Лазарева територію мису було передано з підпорядкування командуванню Чорноморської флоти духовній владі, городище відокремлено від міста парканом. Того ж року тут засновано кіновію з трьома келіями й закладено невеличку церкву (освячено її 24 лютого 1853 р.) (6). Оскільки кіновія була присвячена св. Володимиру, планувалося звести згодом храм над рештками стародавньої церкви, де, за переказами, він прийняв хрещення. Під наглядом архієпископа Інокентія й члена Одеського товариства історії і старожитностей М.Мурзакевича в 1852 році складено перший проект майбутнього храму. З літератури відомо, що в ньому мали бути "витримані всі деталі стародавньої форми візантійських храмів ІХ століття" (7). Однак і цього разу будівництво не розпочалося, бо адмірал М.Лазарев і генерал-губернатор М.Воронцов висловили сумнів щодо ідентифікації місцезнаходження давнього храму (8).

У 1854 році вибухнула Кримська війна, і Севастополь опинився в облозі. Кіновія була зруйнована, а територія городища перекопана французькими шанцями й гарматними капонірами (9). Одразу по війні кіновію відроджено, а на кошти купців Петра й Михайла Телятникових 1857 року зведено нову церкву в ім'я Семи Херсонеських Мучеників. Тоді ж почали будувати головний монастирський корпус з домовою церквою Покрови, яку освячено щойно 1863 року (10).

Володимирський собор. Вигляд з північного сходу. Світлина кінця ХІХ ст.У 1858 році Олександр ІІ погодився з тим, щоб собор на честь Володимира Великого був збудований на раніше вибраному місці, а синод дав санкцію на збір пожертв для цього будівництва по всій території Російської імперії (11). Опікуватися будівництвом доручалося комітетові на чолі з генерал-майором З.Аркасом (братом батька відомого українського історика М.Аркаса) (12). Тоді ж оголошено загальноросійський конкурс проектів собору, на якому першість здобув ректор Академії мистецтв, професор архітектури Д.Ґрімм. Його проект затвердив Олександр ІІ 2 липня 1859 року (13). Відтак створено спеціальну комісію, яка мала керувати будівництвом (14). Зайнятий викладацькими справами в Петербурзі, Д.Ґрімм не міг сам наглядати за роботами в Херсонесі. За його рекомендацією, підтриманою президентом Академії князем Г.Ґаґаріним, на посаду виконавчого архітекта призначили Антонова (15).

Протягом 1860 - 1861 років провадили перепланування місцевості, вивчення геології будівельної ділянки, заготовляли будівельні матеріали (16). Статус Херсонеської обителі, до того часу доволі скромний, не відповідав розпочатому грандіозному будівництву. Тому навесні 1861 року кіновію підвищено до статусу першокласного монастиря (17). Про вагу розпочатої справи свідчила й присутність імператорського Інтер'єр нижньої церкви. Погляд на схід. Світлина початку ХХ ст.подружжя на урочистих закладинах 23 серпня 1861 року наріжного каменя у фундамент головного вівтаря. Там було замуровано пам'ятну мідну таблицю з переліком імен світських і духовних осіб, які брали участь в урочистостях (18).

Спорудження фундаментів тривало два наступні роки. 15 жовтня 1863 року великий князь Михайло Олександрович поклав перші камені в стіну горнього місця центрального вівтаря нижнього храму, чим відзначив початок зведення надземної частини споруди (19). На замовлення імператриці вилили дзвін вагою 111 пудів, для якого збудували тимчасову дзвіницю (20). Але невдовзі, через фінансові негаразди, будівельні роботи загальмувалися.

Тільки 1867 року підрядник І.Кухтін під наглядом архітекта К.В'яткіна закінчив "начорно" спорудження ярусу нижнього храму (21). 14 серпня того ж року великий князь Володимир Олександрович поклав перший камінь у стіну головного вівтаря верхнього храму (22). Проте через брак коштів будівництво спинилося, 1 березня 1872 року будівельну комісію ліквідовано (23). На допомогу прийшов синод. За сприяння обер-прокурора К.Побєдоносцева 26 квітня 1873 року Господарче управління уклало контракт з будівничим Лозово-Севастопольської залізниці П.Ґубоніним на завершення споруди. Будівництво очолив інженер-архітект М.Арнольд (24). Після майже чотирьох років інтенсивних зусиль основні будівельно-монтажні роботи було, нарешті, закінчено. У приймальному акті від 20 грудня 1876 року відзначалося, що "всі закінчені роботи щодо зведення храму начорно виконано з матеріалів чудової якості, правильно, ретельно й тривко відповідно до новітніх вимог будівельної техніки; так що виконання будівлі не залишає бажати кращого й може вважатися зразковим як з технічного, так і з художнього погляду..." Серед інших документ підписав і Д.Ґрімм (25), засвідчивши цим, що його проект втілено без істотних відхилень. Чимала заслуга тут належала М.Арнольду, якому довелося знаходити розв'язки багатьох складних інженерних проблем (26).

Інтер'єр верхньої церкви. Погляд на схід. Світлина початку ХХ ст.Отже, на той час собор св. Володимира являв собою зовні чотириярусну споруду з однією центральною банею. Основу плану становив просторовий хрест, витягнений із заходу на схід на 42 м, завширшки 35 м. Висота собору сягала близько 36 м. Із західного фасаду до основного об'єму прилягав притвор у формі підвищеного гранчастого ризаліту, у його нижній частині було зроблено головний вхід до приміщень першого ярусу. Три апсиди такої ж форми визначали вигляд східного фасаду. На заході, півдні й півночі основний об'єм на рівні другого ярусу оперізували обхідні галереї. Усі приміщення собору перекривали склепіння різної конфігурації. На першому ярусі, що мав виконувати ролю т.зв. теплої церкви, лишалися рештки давнього хрещатого в плані храму, де нібито відбулося хрещення князя Володимира. Через бічні двері (на південному й північному фасадах), а далі по сходових клітках можна було дістатися на другий ярус собору, до верхньої церкви.

Надвірні поверхні стін собору мали вигляд квадрового рустованого муровання. Стіни й шпилі споруди завершували розвинені профільовані карнизи, прикрашені різьбленими орнаментами й декоративними маскаронами у вигляді лев'ячих голів. Шість кам'яних хрестів вінчали фронтони собору. Віконні прорізи скрізь були аркові, різних розмірів. Арки обхідних галерей підтримувалися спареними колонами з романськими капітелями й базами, виконаними з різноколірного італійського мармуру. Фасади другого й третього ярусів прикрашали втоплені в муровання т.зв. латинські хрести в профільованому облямуванні. Міжвіконні простінки світлового барабана акцентувалися дванадцятьма грецькими хрестами. Високий ступінчастий цоколь, вимуруваний з твердого гаспрійського вапняку, мав підкреслювати монументальність споруди. Покрили храм цинковими аркушами з налютованими на них штампованими елементами, що справляло враження дахівкової покрівлі. Центральну баню вінчав позолочений шестираменний хрест.

Вибудуваний "начорно" й законсервований собор проіснував у такому стані майже 10 років, і лише напередодні святкування 900-ї річниці хрещення Русі, у 1888 році, знову зайшла мова про його остаточне викінчення. За клопотанням таврійського єпископа Мартиніана й обер-прокурора синоду К.Побєдоносцева Олександр ІІІ асигнував на подальші роботи 300 тисяч карбованців, визначивши трирічний реченець виплати їх (27).

Інтер'єр верхньої церкви. Південне рамено. Світлина 1939 р.У зв'язку з наближенням ювілею доводилося інколи діяти нашвидкуруч. У нижньому храмі встановили тимчасовий іконостас і 13 липня 1888 року церкву освятили на честь Різдва Богородиці (28). Почала діяти нова будівельна комісія, яка, після чергової відмови Д.Ґрімма, доручила керувати будівельними роботами архітектові М.Чаґіну (29). Зусилля комісії зосереджувалися на внутрішньому опорядженні будівлі. Ще на початку будівництва було домовлено, що майбутньому соборові в Херсонесі передадуть ікони, які написали М.Майков і Є.Сорокін ще до Кримської війни для Володимирського собору в Севастополі, а також дві картини - "Хрещення Володимира" і "Хрещення киян" Т.Неффа й Ф.Рисса. Ці полотна реставрував Г.Молокін, і невдовзі їх використали для опорядження іконостаса й площин стін над дверима нижнього храму (30). Відомо також, що пензлю Г.Молокіна належали 10 ікон, написаних на "ліноліумних дошках". Ще 10 його ікон - на бельгійському матовому склі - вмістили у вікнах апсид верхнього і нижнього храмів (31). В інших вікнах і фрамугах у металеві вітражні заповнення вставили прозорі й кольорові шиби з гравійованими орнаментами у "візантійському" стилі (32).

Багато зробив для художнього опорядження інтер'єрів собору петербурзький художник М.Прокоф'єв. Зокрема він виконав орнаментальні мальовання в нижньому і верхньому храмах та на стінах сходових кліток і галерей. Цей майстер написав також композиції в куполі світлового барабана. У центрі купола було зображено Святого Духа у вигляді голуба в сяйві блакитного неба, в оточенні Сил Небесних, а нижче, між вікнами, - крилатих серафимів. У розпалубках вікон третього ярусу також були зображення серафимів, мальовані восковими фарбами із золотом і сріблом. Ці роботи виконувалися за ескізами під наглядом М.Чаґіна та його помічника О.Тихобразова (33).

Руїни Володимирського собору. Вигляд з північного заходу. Світлина 1978 р.Особливо відповідальні роботи в інтер'єрі другого ярусу довірили відомому представникові академічної школи О.Корзухіну - академікові живопису. Йому належала композиція "Тайна вечеря" в апсиді головного вівтаря верхнього храму, а також зображення 12 апостолів під вікнами світлового барабана і євангелістів на пандетивах. На стінах у північному й південному раменах простору верхнього храму О.Корзухін написав композиції "Хрещення" та "Преображення". Це були кругоподібні медальйони, виконані, так само як і "Тайна вечеря", на тогочасному "лінолеумі", що закріплювався на спеціальній підоснові з лозових фашин. Зі станкових робіт О.Корзухіна відомо про ікони в іконостасах - у головному вівтарі й приділі св. Олександра Невського (34). У головному вівтарі верхнього храму на спеціальних постаментах були розміщені копії двох ікон з Успенського собору московського Кремля. За переказами, ті ікони нібито вивіз князь Володимир з Корсуня. Скопіював їх І.Малишев. Там зберігався й великий запрестільний хрест його роботи (35). Авторська належність ще кількох зображень сакрального характеру на стінах верхнього храму дотепер не з'ясована.

Ще на стадії ескізного проекту, коли Д.Ґрімм працював над варіантами внутрішнього опорядження храму, він розробив ескізи іконостасів для верхньої і нижньої церков, але за практичне здійснення авторського задуму взялися тільки на останній стадії будівництва. Як уже згадувалося, перший тимчасовий іконостас у нижньому храмі встановлено в 1888 році. Невдовзі М.Чаґін створив проект головного іконостаса для верхньої церкви, що передбачив виготовлення його з карарського мармуру. Для виконання робіт до Італії відрядили майстрів-каменярів братів Бескаріні. По двох роках готовий іконостас за допомогою майстра Й.Сеппі було встановлено у вівтарі верхнього храму (36), а 17 жовтня 1891 року нарешті відбулося урочисте освячення собору (37).

Наступного року інтер'єрні роботи продовжив В.Корецький. У нижньому храмі Різдва Богородиці замість тимчасового він виготовив новий, теж дерев'яний, позолочений іконостас. Різьблені з американського горіху іконостаси зробили для приділів Олександра Невського (на півдні) й Андрія Первозванного (на півночі) (38).

Остаточно сформувалися інтер'єри собору тільки перед 1894 роком, коли в обох рівнях виклали мозаїчні підлоги, встановили різьблені з мармуру огорожі на солеях; у нижньому храмі поставили дві меморіальні стели й "пам'ятник" св. Володимирові, у якому зберігалася рака з його мощами у вигляді Євангелії на аналої. Рештки стін стародавнього храму впорядкували й накрили полірованими мармуровими плитами. Усі ці роботи виконав Й.Сеппі за проектом М.Чаґіна (39).

Володимирський собор будується. Лютий 2001 р.Готовий храм вражав сучасників своєю неординарністю. Попри всі перипетії, пов'язані з понад тридцятирічним втіленням майже двома поколіннями виконавців проекту академіка архітектури Д.Ґрімма, збудований собор став гідним меморіалом великої історичної події. У цілому, незважаючи на деякі будівельні похибки, про які писав інженер М.Арнольд (40), було визнано високу якість і оригінальність розв'язання численних архітектурних та інженерних проблем, завдяки чому собор удостоєний місця в "Архітектурній енциклопедії ХІХ ст." Г.Барановського (41). Монументальна споруда стала домінантою для всього міста. Її було добре видно з багатьох точок тогочасного Севастополя, а також з моря. Тому в 1896 році дирекція маяків і лоцій Чорноморського й Озівського морів запропонувала керівництву монастиря пофарбувати сіру цинкову покрівлю бані собору в біле й таким чином зробити її навігаційним орієнтиром для кораблів (42).


Погода [ законодавство ] [ реєстри ] [ краєзнавство ] [ архітектура ] [ історія ] [ мистецтво ]