законодавство / підзаконні акти
Затверджено наказом Держбуду України
вiд 22 квiтня 1998 р. № 86
(у редакції наказу від
28 квітня 2000 р. № 89)
Порядок розробки, погодження та затвердження
проектної документацiї на вiдтворення втрачених
пам'яток iсторико-архiтектурної спадщини.
1. Загальнi положення.
2. Органiзацiя науково-дослiдних i проектно-вишукувальних робiт та вiдведення земельної дiлянки для будiвництва.
3. Реставрацiйне завдання.
4. Погодження проектно-кошторисної документацiї.
5. Видача дозволу на вiдтворення втраченої пам'ятки.
6. Органiзацiя архiтектурно-археологiчних, геодезичних, топографiчних, iнженерно-геологiчних та iнших вишукувань.
1. Загальнi положення.
1.1. Вiдтворення втрачених пам'яток iсторико-архiтектурної спадщини в Українi здiйснюється вiдповiдно до Указу Президента України "Про заходи щодо вiдтворення видатних пам'яток iсторiї та культури" вiд 9 грудня 1995 року № 1138/95 та Розпорядження Президента України "Про першочерговi заходи щодо вiдбудови комплексу Михайлiвського Золотоверхого монастиря та Успенського собору Києво-Печерської лаври у мiстi Києвi" вiд 27 сiчня 1996 року № 20/96-рп.
1.2. Цей "Порядок" прийнято з метою полiпшення роботи по вiдтворенню втрачених пам'яток iсторико-архiтектурної спадщини, упорядкування передпроектних робiт та проектування об'єктiв, що пiдлягають вiдтворенню.
1.3. В основу дiяльностi з вiдтворення втрачених пам'яток покладено критерiї їхньої цiнностi та методологiю реставрацiї.
1.4. Виходячи з цього, пiд вiдтворенням розумiється науково обгрунтована вiдбудова будiвлi чи архiтектурної споруди, понад 50% наземного об'єму якої втрачено. Акт вiдтворення є унiкальним i здiйснюється у виняткових випадках за наявностi необхiдної документацiї. Зважений вiдхiд вiд такої позицiї можливий у деяких, спецiально обумовлених випадках лише з огляду на безпрецедентнi акти вандалiзму щодо об'єктiв iсторико-архiтектурної спадщини України.
1.5. Критерiї допустимостi i правомiрностi вiдтворення втраченої пам'ятки є наступними:
- об'єкт має бути таким, що знищений внаслiдок акту вандалiзму, стихiйного лиха (пожежi, землетрусу тощо), чи iнших чинникiв необорного характеру;
- об'єкт має бути таким, втрата якого спричинилася до деформацiї iсторичного мiстобудiвного середовища i вiдтворення якого диктується вимогами повернення iсторичному ансамблю (комплексу) його мiстобудiвної цiлiсностi;
- об'єкт має бути забезпечений необхiдною фiксацiйною архiвною документацiєю для вiдтворення (обмiри, проектнi та виконавськi креслення, гравюри, малюнки, макети, фото). Мiнiмально необхiдний набiр документацiї має включати:
- кресленики плану i бодай двох фасадiв;
- натурна фотофiксацiя - три загальнi види з рiзних точок та три види фрагментiв чи деталей.
За документацiю не можна вважати натурнi фотографiї об'єкту без кресленикiв. Остаточне рiшення про достатнiсть чи недостатнiсть джерельної бази ухвалює в кожному конкретному випадку спецiалiзована наукова рада, визначена Держбудом України.
1.6. Вiдтворення об'єкту за вiдсутностi архiвної документацiї та даних натурних дослiджень, на пiдставi лише наукових реконструкцiй, не допускається.
1.7. Об'єкт має вiдтворюватись на його iсторичному мiсцi, зафiксованому обмiрами або збереженими натурними залишками. Вiдтворення об'єкту на iншому мiсцi, з причин пiзнiшої забудови його iсторичної територiї, допускається у виняткових випадках.
1.8. Вiдтворення втрачених пам'яток здiйснюється за погодженням з Комiсiєю з питань вiдтворення видатних пам'яток iсторiї та культури при Президентовi України (далi - Комiсiя) в установленому порядку.
1.9. Роботи, пов'язанi з вiдтворенням пам'яток, дозволяються тільки за проектами, погодженими в установленому порядку.
1.10. Проекти вiдтворення втрачених пам'яток повиннi розроблятись на пiдставi реставрацiйного завдання та вiдповiдно до чинних будiвельних норм i правил.
1.11. Земельнi дiлянки для вiдтворення пам'яток надаються в порядку, визначеному чинним законодавством.
1.12. Органiзацiї та особи, що розпочали вiдтворення пам'ятки без погодження з Держбудом України та Комiсiєю або припустились вiдхилень вiд затвердженої проектної документацiї, зобов'язанi негайно припинити будь-якi роботи, пов'язанi з вiдтворенням, i в мiсячний термiн своїми силами i за власний рахунок виправити всi допущенi вiдхилення i порушення. У разi невиконання вказiвки про виправлення порушень вiдповiдною держадмiнiстацiєю за поданням Держбуду України або Комiсiї приймається рiшення про виправлення ситуацiї та притягнення до вiдповiдальностi конкретних винуватцiв.
2. Органiзацiя науково-дослiдних i проектно-вишукувальних
робiт та вiдведення земельної дiлянки для будiвництва.
2.1. Науково-дослiднi та проектнi роботи по вiдтворенню пам'яток iсторiї та культури здiйснюються на пiдставi чинного законодавства України з питань охорони iсторико-культурної спадщини, Державних будiвельних норм, нормативiв по розробцi i погодженню документацiї для пам'яток iсторiї та культури, а також з урахуванням рекомендацiй мiжнародних конвенцiй та мiжнародних хартiй по збереженню iсторико-культурної спадщини.
2.2. До розробки науково-проектної документацiї залучаються науковi i проектнi органiзацiї, проектнi колективи та окремi фахiвцi, що мають необхiднi лiцензiї на право здiйснення науково-проектних робiт з реставрацiї.
2.3. Розробка проектно-кошторисної документацiї дозволяється на пiдставi:
- погодженої Держбудом України та Комiсiєю концепцiї та програми вiдтворення пам'ятки;
- рiшення вiдповiдного органу місцевого самоврядування про вiдведення земельної дiлянки;
- погодженого головою Комiсiї та затвердженого Держбудом України реставрацiйного завдання на вiдтворення пам'ятки.
2.4. Для пiдготовки рiшення Держбуду України на виконання проектно-вишукувальних та реставрацiйних робiт Замовник подає документи, перелік яких визначено Державними будівельними нормами та Реставраційним завданням.
2.5. Для належного наукового обгрунтування можливостi й доцiльностi вiдтворення конкретних об'єктiв iсторичнi (iсторико-архiтектурнi) довiдки i записки по об'єктах i їхніх земельних дiлянках готуються дипломованими фахiвцями спецiалiзованих органiзацiй, визначених Держбудом України, i розглядаються на спецiалiзованих науково-методичних (вчених) радах.
2.6. Проект рiшення Держбуду України на здiйснення науково-дослiдних та проектно-вишукувальних робiт погоджують:
- Комiсiя з питань вiдтворення видатних пам'яток iсторiї та культури при Президентовi України; - замовник;
- територiальне управлiння архiтектури i мiстобудування;
- юрист.
2.7. Проект рiшення органу місцевого самоврядування про вiдведення земельної дiлянки погоджують:
- замовник;
- територiальне архiтектурно-планувальне управлiння;
- юридичний вiддiл.
Термiн пiдготовки i прийняття рiшень 30 днiв з часу подання замовником вихiдних даних. Рiшення органу місцевого самоврядування про вiдведення земельної дiлянки реєструється у вiдповiднiй державнiй адмiнiстрацiї.
2.8. Пiсля прийняття рiшення органу місцевого самоврядування про вiдведення земельної дiлянки за клопотанням замовника вiдведення земельної дiлянки на мiсцевостi з оформленням акту передачi меж земельної дiлянки здiйснюється в установленому порядку в термiн до 15 днiв.
|